donderdag 22 maart 2018

Pompoentaart met salie & geitenkaas

Ik ben zo dol op de smaak van bladerdeeg; je kan me altijd wel een plezier doen met een lekker knapperige hartige taart. Zeker een goed gevulde vega variant met veel groenten en extra kaas is een must in alle seizoenen. Ik had mezelf dit keer een uitdaging gesteld om een recept te vinden met een lekker vullende groente. Nu vind ik pompoen een erg leuke groente, maar kook ik er zelf eigenlijk te weinig mee. Daarom was erg blij toen ik dit recept vond. Mega lekker als je de goede kruiden in huis hebt, zodat je van jouw diner een echt verwenmomentje kan maken.

Nu heb ik zelf altijd een hekel aan het aanschaffen van veel verschillende kruiden, waardoor ik ook niet alle specerijen uit het originele recept in huis. Hier heb ik gelijk een mooie uitdaging voor mezelf van gemaakt om te experimenteren met kruiden. Dus ben je net als ik te lui om extra kruiden aan te schaffen of ben je ook gek op dit gerecht maar houd je van variatie, dan heb ik goed nieuws: hieronder staan drie verschillende opties om jouw taartje te kruiden.  Komt 'ie!


Ingrediƫnten
- Bakje bladerdeeg
- 300 gram pompoen, of meer als je van een goed gevulde taart houdt zoals ik ;)
- 1 teen knoflook
- 150 gr kruidenkaas
- 2 eieren
- 150 ml slagroom
- een takje verse salie
-  een beetje boter (om springvorm in te vetten)
- Kruiden:
               - Het originele recept gebruikt pimenton, kurkuma, chili en kaneel
               - De combi lemon pepper (Jonnie Boer), kerrie, paprikapoeder en kaneel is ook heel lekker
               - Een kant en klare kruidenmix als Ras El Hanout (Jonnie Boer) misstaat ook niet

Bereidingswijze:
- Verwarm de oven voor op 180 graden.
- Snijd de pompoen in blokjes van ongeveer 2 cm2, pers de knoflook en hak de salieblaadjes fijn.
- Bak de knoflook en de pompoen kort aan in een wokpan en voeg jouw favo kruidenmix toe.
- Vet een springvorm in met vloeibare boter en bekleed deze met bladerdeeg. Kiep de pompoenmix uit je pan over de bladerdeeg en maak af door de helft van de geitenkaas erover te kruimelen.
- Klop de room en eieren op en voeg naar smaak peper en zout toe. Giet deze mix over de inhoud van de springvorm.
- Bestrooi daarna je baksel met salie en de overige geitenkaas.
- Doe je taartje nu nog 35-40 minuten in de oven.

Enjoy!

Heb jij het recept uitgeprobeerd en vond je het lekker, of heb jij een andere kruidenmix uitgeprobeerd bij dit recept, laat dan vooral even een reactie achter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten